وزیر فراخوان داد، سامانه برای مسکن اولی‌ها آماده است؟

وزیر راه و شهرسازی از مسکن اولی‌ها خواسته است که در سامانه طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند، اما زیرساخت این سامانه برای ثبت‌نام آنها آماده نشده است.

رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي در حاشيه سفر به طبس از مسكن اولي‌ها خواست در صورتيكه فرم (ج) آنها قرمز نشده است، در سامانه طرح ملي مسكن ثبت نام كنند.

وي با يادآوري اين‌كه سالانه يك ميليون مسكن در كشور ساخته مي‌شود،‌ افزود: در ساخت اين واحدها تلاش ما اين است مصالح ساختماني از جمله سيمان و ميلگرد به‌صورت مستقيم از كارخانه خريداري شود تا واحدها با كمترين قيمت به‌دست مردم برسد.

اگرچه وزير راه و شهرسازي از مسكن‌ اولي‌ها خواسته نسبت به ثبت‌نام در سامانه طرح ملي مسكن اقدام كنند اما به نظر مي‌رسد زيرساخت اين سامانه براي ثبت‌نام آماده نشده است.

مسكن اولي‌ها امكان ثبت‌نام ندارند

در مراجعه به سايت tem.mrud.ir متقاضي ابتدا متقاضي قوانين و مقررات، شرايط ثبت‌نام و… را مطالعه كرده و آنها را تاييد مي‌كند. در مرحله بعدي نيز كد ملي به همراه شماره همراه بايد درج شود، پس از اين كار متقاضي با دو پيام «داراي حداقل ۵ سال سابقه سكونت در پنج سال اخير در شهر مورد تقاضا/در شهرهاي جديد سابقه سكونت حداقل ۵ سال در شهر جديد مورد تقاضا و يا در شهر مادر ملاك است» مواجه مي‌شود.

در واقع مسكن‌اولي‌ها فعلا نمي‌توانند طبق دعوت وزير راه و شهرسازي در سامانه طرح ملي مسكن ثبت‌نام كنند. به نظر مي‌رسد معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي فعلا آمادگي اين اقدام را نداشته و نتوانسته است زيرساخت مورد نياز براي ثبت‌نام را فراهم كند.

در دولت قبل از حدود ۵۳۴ هزار واحد طرح ملي مسكن كمتر از ۴۰ هزار (حدود ۷ درصد) افتتاح شد. تسهيلات بانكي اين طرح ۱۵۰ ميليون تومان است كه قرار است به ۲۵۰ ميليون تومان افزايش يابد. ميزان اقساط ماهانه اين وام با سود ۱۸ درصدي و در بازپرداخت ۱۲ ساله ۴ ميليون و ۲۴۷ هزار تومان است.

مجموع سود اين وام در ماه ۱۲ سال دوازدهم ۳۶۱ ميليون تومان است كه با احتساب اصل وام به متقاضي بيش از ۶۱۱ ميليون تومان بازپرداخت خواهد داشت.

گزارش اشکال Top