قبل از عرضه اولیه روز چهارشنبه منتظر صف فروش باشیم؟

روز چهارشنبه قرار است دو عرضه اولیه جدید در بازار انجام شود. با توجه به تجربه بازار و امکان ایجاد فشار فروش در بازار، روز سه‌شنبه با صف فروش مواجه می‌شویم؟

مروز بازار سرمايه بر خلاف روز گذشته با روندي صعودي آغاز به كار كرده است. امروز شاخص كل بورس در نيمه اول معاملات با حدودا هشت هزار واحد مثبت و تقريبا ۰٫۵۰ درصد رشد در محدوده يك ميليون و ۵۴۴ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن هم امروز با حدودا پنج هزار واحد مثبت در محدوده ۴۷۱ هزار واحد قرار گرفته است. ارزش معاملات در نيمه اول بازار امروز به نزديك چهار هزار ميليارد تومان رسيد.  كگل، شبندر و شپنا بيشترين تاثير مثبت را در شاخص كل بورس امروز گذاشتند. همچنين بيشترين تراكنش هم براي شستا، ولكار و ومدير ثبت شد.

روز چهارشنبه هفته جاري قرار است دو عرضه اوليه جديد با نماد «كيميا تك» و «فجهان» راهي بازار سرمايه شوند. گمانه‌هاي مختلفي مبني بر اينكه فشار فروش در روز قبل از شروع عرضه‌ها بالا مي‌رود و كليت بازار با تحركات منفي مواجه مي‌شود. آيا شاهد روندي منفي در بازار به دليل تامين وجه مورد نياز براي خريد دو عرضه اوليه جديد بازار خواهيم بود؟

احسان بيگي، كارشناس بازار سرمايه درباره اين موضوع به تجارت‌نيوز گفت: معمولا در روزهاي قبل از عرضه اوليه ، براي فراهم كردن نقدينگي مورد نياز براي خريد عرضه جديد، بازار با فشار فروش مواجه مي‌شده است. اما به واسطه ريزش شاخص كل بورس در سال گذشته و خروج بسياري از حقيقي‌ها از بازار، فشار فروشي مثل گذشته را در بازار تجربه نخواهيم كرد.

وي همچنين درباره روند تخصيص سهم‌ها به هر كد بورسي و بلوكه شدن پول سهامداران در حساب كارگزاري‌ها تا روز شنبه گفت: به احتمال زياد چهارشنبه عصر و بعد از اتمام فرآيند عرضه، نتيجه آن مشخص و تعداد سهم اختصاص يافته به هر كد بورسي مشخص شود.

وي در اين باره افزود: در روز شنبه افراد مي‌توانند به پول خود دسترسي داشته باشند. اما اين موضوع تا اين روز و آغاز معاملات براي كارگزاري‌ها نفع و سودي را نخواهد داشت.

گزارش اشکال Top