کاهش ۷ تا ۸ درصدی قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: قیمت مسکن از ابتدای سال بین ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه املاك كشور، با بيان اينكه قيمت مسكن در ماه‌هاي گذشته بين ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش داشته است، گفت : طبق بررسي‌هاي ميداني كه از مشاوران املاك در مناطق مختلف دريافت كرديم و طبق رصد معاملات انجام شده در شهرهاي مختلف شاهد آن هستيم، قيمت مسكن از ابتداي سال بين ۷ تا ۸ درصد كاهش داشته است.

او ادامه داد: متاسفانه بانك مركزي با ارائه آمارهاي غلط سعي دارد گوش سوداگران را در حوزه مسكن تيز كند اما بايد بگويم كه قيمت مسكن علاوه بر آنكه در تهران بيش از ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش پيدا كرده، در بسياري از مناطق كشور هم روند كاهشي داشته است.

خسروي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي و اداره آمار به هيچ عنوان آمارهاي درستي ارائه نمي‌دهند و متاسفانه با ارائه چنين آماري بر افزايش قيمت مسكن دامن مي‌زنند، افزود: متاسفانه زور مشاوران املاك به اين آمارهاي غلط نمي‌رسد در صورتي كه اگر كوچك‌ترين تغييري در قيمت‌ها رخ دهد، مشاوران املاك را مقصر گراني مي‌دانند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشوري توضيح داد: متوسط قيمت مسكن در تهران بين ۲۰ تا ۲۲ ميليون تومان است در صورتي كه طبق آمارهايي كه اخيرا بانك مركزي درباره قيمت مسكن استان تهران اعلام كرده، ميانگين قيمت مسكن در تهران ۲۸ ميليون تومان است.

خسروي همچنين درباره پيش بيني قيمت مسكن براي سال ۱۴۰۰ هم گفت: در صورتي كه آمار‌هاي غلط ارائه نكنند و سوداگران هم مشكلي ايجاد نكنند، شاهد كاهش قيمت مسكن خواهيم بود.

او بيان كرد: افزايش عرضه و تقاضا با اجراي طرح‌هاي مختلف مسكن از طريق دولت زمينه ساز ايجاد ثبات در بازار مسكن خواهد بود.

بر اساس آخرين آمار بانك مركزي در بهمن ماه سال گذشته، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۳.۹ هزار واحد مسكوني رسيده كه نسبت به ماه قبل از آن ۱۱.۴ درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد كاهش را نشان مي‌دهد. براين اساس تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود ۷۸ هزار واحد مسكوني رسيده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ۶.۴ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

اين در حالي است كه بازار مسكن به گفته بسياري از كارشناسان در بخش خريد و فروش به تثبيت قيمتي رسيده و اين خود زمينه ساز به تعادل رسيدن بازار براي متقاضيان خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش اشکال Top