شرایط ویژه وام تامین مسکن فرهنگیان

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد به تعداد ۴۴ هزار فرهنگی متقاضی مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام اعطا کند.

گودرز كريمي فر در اين خصوص توضيح داد: وام ثانويه حمايتي تا سقف ۶۰ ميليون تومان به فرهنگيان در خصوص تامين مسكن بدون سپرده‌گذاري و مسدودي به صورت آنلاين و سروقت كمك مي‌شود.

وي افزود: اين وام به منظور تامين آورده اوليه فرهنگيان در تامين مسكن است كه سند هم در رهن بانك نمي‌رود و به هيچ وثيقه ملكي نياز ندارد.

مديركل رفاه و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفت: ساخت ۴۴ هزار و ۷۷۵ واحد در ۱۸ استان و ۶۵ شهر براي فرهنگيان با هماهنگي وزارت راه و شهرسازي توزيع شده است و تعداد كثيري از فرهنگيان با واريز آورده اوليه به پروژه‌هاي خود معرفي شده‌اند.

كريمي فر اعلام كرد كه شركت سازنده واحدهاي فرهنگيان ستاد فرماندهي امام است كه با توجه به اينكه تجربه خوبي در امر ساخت‌وساز دارد، اميد است در يك فرآيند كوتاه مدت بتواند اين تعداد مسكن را به فرهنگيان تحويل دهد.

فراهم‌ كردن شرايط براي خانه‌دار شدن فرهنگيان
وي تاكيد كرد: همچنين درحال‌حاضر در حال رايزني براي ساخت مسكن فرهنگيان در ساير استان‌هاي كشور نيز هستيم.

كريمي فر پيشتر به خبرنگار ايرنا گفته بود: براي تامين مابقي پول فرهنگيان قرار است كه ۱۲۰ ميليون تومان وام از طريق بانك عامل مسكن تسهيلات به اين افراد اعطا شود.

وي همچنين با بيان اينكه تلاش مي‌شود تا پايان سال اين واحدها به فرهنگيان تحويل داده شود، اعلام كرده بود كه درحال‌حاضر عمليات ساخت آغاز شده و ساخت اين منازل مسكوني ۱۸ ماهه است اما تلاش مي‌شود تا فروردين و ارديبهشت سال ۱۴۰۰ به فرهنگيان تحويل داده شود. منازلي كه در شهرهاي مختلف براي فرهنگيان ساخته مي‌شوند، با متراژ ۱۲۰ متر، ۲ و ۳ خوابه با پاركينگ و انباري هستند.

مديركل رفاه و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش همچنين درباره تامين مسكن فرهنگيان در استان تهران اظهاركرد: تاكنون براي فرهنگيان استان تهران ۵۰۰ واحد در شهر پرند توزيع كرده‌ايم.

كريمي فر ادامه داد: قرار است كه وزارت راه و شهرسازي شهرك‌هاي مسكوني شهر پرند را گسترش دهد و بر اين اساس هزار واحد ديگر هم به فرهنگيان تعلق گيرد. به محض اينكه توسعه شهر پرند آغاز شود، توزيع هزار واحد فرهنگيان نيز در دستور كار قرار مي‌گيرد.

مديركل رفاه و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: توزيع مسكن فرهنگيان براي استان البرز هم در شهر هشتگرد است كه در اين خصوص از نظر ظرفيت مشكلي براي واگذاري وجود نداشت.

مطالبه تامين مسكن فرهنگيان بارها در سال‌هاي متمادي مطرح و مورد رسيدگي قرار گرفته است. آخرين بررسي‌ها نتيجه بخش بود؛ تفاهمنامه‌اي در آذر ماه سال ۹۸ بين وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازي منعقد شد تا گامي باشد در جهت فراهم‌ كردن شرايط براي خانه‌دار شدن فرهنگيان.

وام مسكن فرهنگيان در دستور كار
اين تفاهمنامه در هفت ماده تهيه و تنظيم شد. موضوع اين تفاهمنامه تامين ۱۷۰ هزار واحد مسكوني در شهرها و مناطق روستايي كشور براي فرهنگيان فاقد مسكن بر اساس اعلام نياز ۳۲ استان كشور بود.

يكي از شروط اين تفاهمنامه براي خانه دار شدن فرهنگيان اين است كه متقاضيان بايد فاقد زمين و واحد مسكوني باشند، تاكنون از امكانات دولتي مانند زمين، واحد مسكوني، تسهيلات يارانه‌اي خريد يا احداث مسكن استفاده نكرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.

افراد متقاضي بايد متاهل، سرپرست خانوار يا زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن يا حداقل داراي پنج سال سابقه سكونت متوالي در شهر مورد تقاضا باشند و تاكيد بر رعايت اولويت گروه‌هاي هدف، بانوان سرپرست خانوار و كاركنان رسمي، پيماني و قراردادي با بيش از ۲۰ سال سابقه، زوجين فرهنگي و بازنشستگان است. بعد از اين چهار گروه، افراد جديدالاستخدام مشمول مي‌شوند.

همچنين به متقاضيان تسهيلاتي تعلق مي‌گيرد كه البته شرايط ساخت، احداث و واگذاري اين موضوع برعهده وزارت راه و شهرسازي است كه در هر شهر و استان ميزان تنوع وام متفاوت است و بانك عامل مسكن آن را عهده‌دار خواهد شد. موضوعاتي مانند متراژ واحد و وام گام‌هاي بعدي است كه وزارت راه با بانك عامل مسكن آنها را مشخص مي‌كند.

بر اين اساس، محسن حاجي ميرزايي وزير آموزش و پرورش گفته بود كه معيشت معلمان در دستوركار دولت است و بر اساس برآورد صورت گرفته ۱۷۰ هزار معلم فاقد مسكن هستند كه بايد براي خانه‌دار شدن آنها تلاش كرد.

همچنين در ارديبهشت ماه سال ۹۹ اعلام كرد كه درحال‌حاضر از ۷۵ هزار واحد مسكوني كه بايد براي فرهنگيان تأمين شود، زمين براي ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد تأمين و عمليات ساخت آنها شروع‌ شده است و مي‌توانيم در يك سال و نيم آينده اين خانه‌ها را تحويل دهيم.

گزارش اشکال Top