امکان پیش خرید خانه از بورس

موضوع معاملات مسکن در بورس کالای ایران با دو ایده در حال پیشروی است. معاملات در بازارفیزیکی بورس کالای ایران نخستین روش در این رابطه است. براین اساس، اموال مازاد دولت و بانک‌ها در بورس کالا عرضه می شوند.

در اين راستا تا كنون چهار عرضه ملك در بورس كالا صورت گرفته است. شركت عمران شهر جديد پرديس يك باب واحد تجاري را پس از پذيرش در بازار فرعي بورس كالاي ايران با قيمت پايه يك ميليارد و ۶۳ ميليون تومان عرضه كرد  و به فروش رساند.  پس از ان ملك تجاري بانك اقتصاد نوين (كرمان) در ۲۵شهريور و زمين بانك اقتصاد نوين (بندرعباس) در ۲۶شهريورماه در بورس كالا عرضه شدند. آخرين عرضه در اين خصوص هم مربوط به وزارت دفاع و پشتيباني‌هاي نيروهاي مسلح بود كه يك قطعه زمين مازاد خود را بر روي تابلوي بورس به  فروش رساند.

روش ديگر كه با عرضه فيزيكي مسكن يا به عبارتي عرضه اموال فيزيكي غيرمنقول در بورس تفاوت دارد،  انتشار اوراق سلف استاندارد مسكن است. طبق اعلام مسئولان، قرار است در بازارسرمايه بستري فراهم شود تا متقاضيان بتوانند به راحتي مسكن پيش خريد كنند.

درواقع قرار است اين امكان فراهم شود كه افراد بتوانند حتي به اندازه يك متر مربع و به ميزان نقدينگي خود پيش خريد خانه انجام دهند تا بتوانند قدرت خريد پس انداز خود را نگه دارند؛ بنابراين ممكن است مسكن به قطعات كوچك تبديل شده و امكان فروش آن و نيز امكان انجام معاملات ثانويه فراهم شود.

در اين طرح بورس كالا به دنبال آن است كه بتواند مسكن را به شكل متري و در قالب اوراق سلف استانداردِ مسكن پيش فروش كند و اين كار را در بستري كه تضامين لازم از سازنده گرفته شود و خريدار با خيال راحت اقدام به خريد كند انجام دهد. همچنين اگر در سررسيد، سازنده تعهدات خود را ايفا نكرد بتواند از سازنده خسارت بگيرد و ضرر احتمالي پيش خريدار را جبران  كند.

آخرين اخبار حاكي از آن است كه اين طرح با نظر موافق كميته فقهي سازمان بورس همراه بوده و در حال حاضر در مرحله تدوين مقررات قرار دارد. بر اين اساس به نظر مي رسد قرار است ارزش تمام شده ساخت يك واحد يا يك پروژه تبديل به ورقه‌هاي كوچك بهادار و  در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه ‌شود.

 

گزارش اشکال Top