بررسی قیمت مسکن در ارزان‌ترین و گران‌ترین منطقه تهران

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی تازه به بررسی روند تحولات مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان و به صورت میانگین کشوری پرداخته است.

دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي به بررسي ۱۸ محور در مورد آخرين تحولات مسكن و اقتصاد پرداخته است.

محورهاي بخشي از بررسي‌هاي انجام شده درباره تحولات مسكن و اقتصاد شاملِ بررسي سهم مسكن در ارزش افزوده، بررسي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساختمان‌هاي مسكوني، تحولات سود توليد و رشد سرمايه‌گذاري در مسكن (درصد-تهران)، سهم بخش مسكن و ساختمان در اشتغال كشور، بررسي سهم مسكن در هزينه خانوارهاي شهري، روند تحولات قيمت مسكن در شهر تهران، تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در بازه زماني ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸، تحولات قيمت مسكن در مناطق مختلف كشور، تحولات قيمت مسكن در مناطق مختلف كشور بدون احتساب شهر تهران، تحولات قيمت مسكن در مناطق مختلف شهر تهران، تحولات قيمت مسكن در مناطق مختلف شهر تهران بدون احتساب مناطق بالاتر از ميانگين است.

بخش ديگر بررسي‌ها نيز شاملِ تحولات ميانگين خريد هر مترمربع مسكن در بر حسب دلار، مقايسه ميانگين قيمت هر مترمربع مسكن بر حسب دلار و درآمد سرانه در كشورهاي منتخب (۲۰۲۰)، ميانگين قيمت هر مترمربع مسكن بر حسب دلار و درآمد سرانه در كشورهاي خاورميانه (۲۰۲۰)، بررسي شاخص حباب قيمتي در بازار مسكن شهر تهران، مقايسه نرخ رشد سالانه قيمتي بازارهاي موازي (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸)، و بررسي نوسانات (شوك‌ها) قيمت مسكن و نرخ ارز مي‌شود.

بر اساس بررسي‌هاي انجام شده معاملات آبان ماه امسال حاكي از ميانگين متوسط خريد و فروش يك متر مربع واحد مسكوني معادل ۵۹ ميليون و ۳۹۸ هزار تومان در منطقه يك دارد و اين رقم براي منطقه ۱۸شهر تهران معادل ۱۱ ميليون و ۹۰۴ هزار تومان است

بررسي نوسانات قيمت مسكن و ارز بررسي‌هاي انجام شده در دفتر اقتصاد مسكن حاكي از آن است كه يكي از دلايل اصلي افزايش قيمت مسكن، رشد نقدينگي و انتظارات تورمي حاصل از آن است. گزارش آن دفتر با بررسي يكي از نمونه‌ها اين‌گونه نتيجه مي‌گيرد كه در زمان‌هايي كه شاخص نقدينگي به قيمت مسكن از روند بلندمدت خود پيشي گرفته است فشاري براي افزايش قيمت مسكن در دوره‌هاي بعد ايجاد شده است. بر اين اساس در سال ۹۷ بيشترين فشار براي افزايش قيمت مسكن از محل شوك‌هاي ايجاد شده در شاخص نقدينگي به قيمت مسكن به وجود آمده كه آثار اين شوك در افزايش بسيار زياد قيمت مسكن در سال ۹۸ قابل‌ملاحظه است.

اين گزارش حاكي است كه سهم ارزش افزوده بخش مسكن از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸، به ۴.۷ درصد كاهش يافته است. همچنين، سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در شهر تهران و در تمامي مناطق شهري كشور از سال ۹۲ تا ۹۵ روند نزولي داشت و از سال ۹۵ تاكنون اندكي روند صعودي شده است.

آمارها در بخش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساختمان‌هاي مسكوني، نشان مي‌دهد كه در سال ۹۵ تا ۹۶ سود توليد مسكن از ۷۰ به ۱۲۰ رسيد و در سال ۹۷ و ۹۸ سود توليد مسكن به ترتيب در دو سال متوالي به ۶۴ و سپس ۶۰ درصد كاهش يافت.

آمار سهم بخش مسكن و ساختمان در ايجاد اشتغال در كشور سهم پاييني است و روند نزولي را طي كرده است. گزارش‌ها حاكي است كه سهم مسكن و ساختمان در اشتغال در فاصله زماني ۱۰ ساله بين سال‌هاي ۱۳۸۸تا ۱۳۹۸، از ۱۳.۱ درصد به ۱۲.۶ درصد كاهش يافته است.

سهم بخش مسكن در هزينه خانوار در فاصله زماني ۱۰ ساله بين سال‌هاي ۸۸ تا ۹۸ به بالاترين ميزان خود يعني ۳۶ درصد رسيده كه نسبت به سال ۸۸، ۳.۴ درصد افزايش يافته است. اين شاخص براي شهر تهران در سال ۹۶ معادل ۴۹ درصد بوده است.

روند تحولات قيمت مسكن در شهر تهران نيز صعودي است. بررسي‌ها حاكي است كه ميانگين قيمت معاملات مسكن در شهر تهران، روند صعودي دارد. به طوري كه ميانگين قيمت معاملات مسكن در شهر تهران در ۸ ماه نخست سال ۹۸ معادل ۱۲ ميليون و ۶۱۷ هزار تومان بوده و در ۸ ماه نخست امسال اين رقم به ۲۷ ميليون و ۸۲۸ هزار تومان رسيده است.

تحولات قيمت مسكن در شهر تهران نيز اختلاف فاحشي را نشان مي‌دهد. بر اساس بررسي‌هاي انجام شده معاملات آبان ماه امسال حاكي از ميانگين متوسط خريد و فروش يك متر مربع واحد مسكوني معادل ۵۹ ميليون و ۳۹۸ هزار تومان در منطقه يك دارد و اين رقم براي منطقه ۱۸شهر تهران معادل ۱۱ ميليون و ۹۰۴ هزار تومان است.

گزارش دفتر اقتصاد مسكن در مورد بررسي شاخص حباب قيمتي در بازار مسكن شهر تهران نيز حاكي از افزايش قابل ملاحظه اجاره‌بها دارد.

بنا بر اعلام كارشناسان، يكي از شاخص‌هاي نشان‌دهنده وجود حباب قيمتي در بازار مسكن، نسبت ميانگين قيمت به ميانگين اجاره‌بها هر مترمربع مسكن است. بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۹۸، اين شاخص افزايش قابل ‌ملاحظه‌اي داشته و به عدد ۲۳ رسيده است.

در ۸ ماه نخست سال جاري نيز معادل ۳۷ درصد بوده است كه بيش از دو برابر ميانگين بلندمدت است. بر اساس آمارها ميانگين بلندمدت اين شاخص براي شهر تهران ۱۸ است.

گزارش اشکال Top