پیشنهادهای نجومی در بازار اجاره

مستاجرانی که این روزها به دنبال خانه هستند از پیشنهادهای عجیب قیمتی مالکان می گویند که با اجاره بهای واقعی منطقه فاصله زیادی دارد ظاهرا مالکان به دلیل کم رونقی بورس به جای پول پیش اجاره می خواهند.

به گزارش اقتصادنيوز ،فصل پاييز و زمستان براي مستاجران فصل مناسبي براي جابه جايي بود . التهابات قيمتي بازار تابستانه اجاره فروكش كرده ومالكاني كه نتوانسته بودند در روزهاي پر رونق اين بازار ملك خود را اجاره دهند راحت تر از نرخ هاي گذشته خود عقب نشيني مي كردند .

هرچند در اين ماه ها فايل مناسب هم كم تر پيدا مي شد اما نرخ ها به جيب مستاجران نزديك تر بود . اما اين روزها مستاجراني كه به دنبال خانه جديد هستند از اجاره بهاي ميليوني مي گويند كه تناسبي با نرخ ميانگين منطقه  ندارد . به طور مثال يكي از ساكنان منطقه 22 مي گويد : چند سالي است كه به يكي از برج هاي اين منطقه نقل مكان كرده ايم . اجاره بهايي كه ما براي سكونت در اين ملك نوساز پرداخت مي كرديم را پيش از اين براي اجاره ملكي قديمي و كوچك تر در محدوده مركزي شهر مي پرداختيم . اين منطقه دسترسي هاي محدودي دارد و براي كساني كه هر روز مجبور به تردد در محدوده مركزي شهر هستند انتخاب مناسبي نيست . چون به جز استفاده از وسيله نقليه شخصي انتخاب ديگري ندارند .

او ادامه مي دهد : هر سال مالك با افزايش  رقم معمولي  كه حدود 10 تا 15 درصد بود قرار داد ما را تمديد مي كرد اما امسال درخواست اجاره بهاي 6 ميليوني دارد در حالي كه ما تا سال گذشته 3 ميليون و500 هزار تومان اجاره پرداخت مي كرديم .يعني نزديك به 100 درصد افزايش. همچنين رهن ما از 100 ميليون را هم به 150 ميليون افزايش داده است .

اين مستاجر كه از محله كه در آن  زندگي مي كند راضي  است مي گويد پس از يك هفته ملك مورد نظر خود را در اين محدوده با قيمت مناسب پيدا كرده است اما مجبور شده  به خانه اي كمي كوچك تر نقل مكان كند . به گفته او رقم هاي اجاره در آذر ماه بسيار سليقه اي شده است و در كنار رقم هاي خيالي برخي از مالكان مي تواند با كمي جستجو ملك مناسب با قيمت واقعي پيدا كرد.

بررسي فايل هاي اجاره در ساير مناطق تهران هم نشان مي دهد مالكان در آذر ماه هم بر قيمت هاي خود افزوده اند و برخي مالكان كه به دليل سرمايه گذاري در بازارهاي سرمايه علاقمند به رهن بودند حالا به دريافت اجاره هاي بالاي 5 ميليون علاقمند شده اند 

هرچند كه همچنان فايل هاي رهن ميلياردي هم در برخي از مناطق تهران بسيار است . در جستجوي فايل هاي پيشنهادي براي اجاره به خانه هاي نوسازي هم برخورد مي كنيم كه بيشتر آنها فاصله زيادي با نرخ هاي حقيقي بازار دارند .

در منطقه يك خانه هاي با متراژ بالاي 200 متر ،رهن هايي بالاي دو ميليارد دارند و اگر مالكي رهن را در حدود يك ميليارد تعيين كرده باشد ،اجاره بها بالاي 40 ميليون تومان است . برخي مالكان براي اطمينان از پرداخت اجاره شرط پرداخت 3 ماه اجاره را به طور يك جا در اول قرار داد مطرح مي كنند . يكي از فايل هاي اجاره در الهيه با متراژ 395 متر 3 ميليارد تومان رهن و 50 ميليون اجاره ماهيانه پيشنهاد شده است .

گزارش اشکال Top