تداوم ارزانی در وام مسکن

در ۲۹ آذر رکورد ارزانترین روز وام مسکن به ثبت رسید. این کاهش قیمت سبب شد تا هزینه وام متاهلین به کمتر از ۲۸ میلیون تومان برسد.

به گزارش اقتصادنيوز، در راستاي روند نزولي قيمت اوراق در هفته گذشته ركورد ديگري در اين بازار به ثبت رسيد. 29 آذر با كاهش هزار و 500 توماني قيمت اوراق نسبت به روز گذشته اين مبلغ را به نازلترين حد خود در پاييز كشاند و چهارمين ركورد ارزاني وام مسكن را در يك هفته گذشته رقم زد. 

كاهش در اين مبلغ سبب شد تا هزينه وام مسكن براي مجردين متقاضي وام نسبت به موقعيت مشابه خود در ماه گذشته 28 درصد كاهش پيدا كرده و به محدوده 16 ميليون تومان برسد. اما اين كاهش براي متاهلين چه تاثيراتي داشته و نرخ سود وام مسكن را دستخوش چه تغييراتي كرده است؟

اوراق بانك مسكن در جهت اخذ وام مسكن بين متاهلين و مجردين توزيع مي شود. ارزش هر كدام از اوراق در بازار خريد و فروش وام مسكن كشف شده و اعتبار هركدام از آنها 500 هزار تومان است. اكنون اين قيمت در روز جاري به كمترين حد خود در پاييز رسيده است.

هزينه وام مسكن

قيمت اين اوراق در روز جاري نسبت به روز گذشته هزار و 500 تومان كاهش داشته و به 57 هزار و 800 تومان رسيد. 

از آنجا كه بانك مسكن مبلغ وام براي مجردين 140 ميليون تومان و براي متاهلين را 240 ميليون تومان اعلام كرده است، مجردها نيازمند خريد 280 ورق و متاهلين 480 ورق خواهند بود

بر اين اساس هزينه وام مسكن براي مجردين در روز جاري  16 ميليون و 200 هزار تومان و براي متاهلين 27 ميليون و 750 هزار تومان محاسبه مي شود.

روند نزولي هزينه وام مسكن سبب شد تا اين مبلغ براي متاهلين از حد 28 ميليون تومان پايين تر آمده و ركورد ارزاني وام مسكن را در پاييز به ثبت برساند.

مقايسه هزينه وام مسكن براي مجردين و متاهلين نشان مي دهد كه اين هزنيه نسبت به موقعيت مشابه خود در ماه قبل 28 درصد افت داشته است. اما اين تغييرات در هزينه وام مسكن نرخ سود را  نيز به حدي پايين تر از 21 درصد كشاند.

نرخ سود موثر وام مسكن

نرخ بازده داخلي يكي از روش‌هاي استاندارد براي ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي است. در اين روش تلاش مي‌شود تا جريان نقدينگي با نرخ بازگشت نامعلومي به نرخ كنوني تنزيل داده شوند. اساس اين نرخ بر اين مبنا است كه مثلا يك مبلغ مشخص در زمان آينده با توجه به نرخ بازدهي كشف شده در زمان حال چه ارزشي را دارد.

بنابر توضحيات ياد شده با كسر هزينه تهيه اوراق براي مجردين و متاهلين از مبلغ وام مسكن اشخاص نرخ سود موثر براي مجردها ديگر 17.5 درصد نخواهد بود.

در همين خصوص نرخ سود وام مسكن در بيست و نهم آذر ماه براي مجردها 20.67 درصد و براي متاهلين 20.65 درصد ثبت شد. اين رقم نيز مانند هزينه وام مسكن كمترين حد خود را در پاييز داشته است. مقايسه نرخ سود وام مسكن با موقعيت مشابه خود در ماه گذشته نشان مي دهد اين رقم بيش از 1 واحد درصد تنزل پيدا كرده است. 

هزينه كل وام مسكن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به اين معناست كه افراد در طول 12 سال معادل اين سود مبلغي بيشتر از وامي كه در ابتدا اخذ كرده‌اند را بايستي به بانك برگردانند. در همين خصوص نهايتا خالص هزينه هاي مجرديني كه در روز بيست و نهم آذر براي اخذ وام مسكن از طريق خريد اوراق تسه اقدام كرده و بايد آن را در طول 12 سال به بانك باز پرداخت كنند برابر با 179 ميليون و 300 هزار تومان خواهد بود. اين رقم براي متاهلين نيز 327 ميليون و 700 هزار تومان برآورد مي شود.

مقايسه اين هزينه ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان مي دهد مبلغي كه در نهايت مجردين بايستي در طول 12 سال به بانك مسكن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز چهارشنبه بيست و ششم آذر ، 416 هزار تومان كاهش پيدا كرده است. اين كاهش براي متاهلين متقاضي وام تقريبا 714 هزار تومان به ثبت رسيده است.

 

گزارش اشکال Top