نیمی از درآمد تهرانی‌ها خرج مسکن می‌شود

سهم بخش مسکن در هزینه خانوار در کل کشور ۳۶ درصد و در شهر تهران ۴۹ درصد است.

وزارت راه و شهرسازي كه به تازگي روند ارايه آمار كشوري مسكن را آغاز كرده در گزارشي تازه روند تحولات مسكن با تكيه بر اقتصاد كلان را ارايه و به شاخصهايي همچون نوسانات قيمت مسكن و ارز، سهم ارزش افزوده بخش مسكن و سهم بخش مسكن در هزينه خانوار پرداخته است.

اين گزارش نشان مي دهد در فاصله زماني ۱۰ ساله بين سال هاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ سهم بخش مسكن در هزينه خانوار به بالاترين ميزان خود يعني ۳۶ درصد رسيده كه نسبت به سال ۱۳۸۸ به ميزان ۳.۴ درصد افزايش يافته است. اين شاخص براي شهر تهران در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۹ درصد بوده است. با توجه به اين آمار و لحاظ اين موضوع كه قيمت مسكن از سال ۱۳۹۶ به بعد دچار جهش شده احتمالا مسكن بيش از ۴۹ درصد هزينه هاي خانوارها را در بر مي گيرد.

چند روز قبل محمودزاده معاون وزير راه و شهرسازي در يك نشست خبري اعلام كرد كه متوسط قيمت هر متر مربع مسكن در كشور ۱۵.۲ ميليون تومان است كه در اين بين شهرهاي تهران با ميانگين متري ۲۷.۸ ميليون تومان، اهواز با متوسط ۲۳.۵ ميليون تومان، شيراز ۱۱.۴ ميليون، اصفهان، ۱۱.۴ ميليون و زنجان ۱۰.۹ ميليون تومان در هر متر مربع به ترتيب پنج شهر گران قيمت كشور هستند. شهرستان ياسوج در استان كهگيلويه و بويراحمد با متوسط قيمت ۳.۲ ميليون تومان در هر متر مربع كمترين قيمت را در بين شهرهاي مركز استانها به خود اختصاص داده است.

اخيرا نيز دفتر اقتصاد مسكن وابسته به وزارت راه و شهرسازي گزارشي از تحولات بازار مسكن با تكيه بر اقتصاد كلان ارايه كرده كه حاكي از آن است سهم ارزش افزوده بخش مسكن از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸، به ۴.۷ درصد كاهش يافته است. همچنين، سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در شهر تهران و در تمامي مناطق شهري كشور از سال ۹۲ تا ۹۵ روند نزولي داشت و از سال ۹۵ تاكنون اندكي روند صعودي شده است.

آمارها در بخش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساختمان‌هاي مسكوني، نشان  مي‌دهد كه در سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ سود توليد مسكن از ۷۰ به ۱۲۰ رسيد و در سال ۹۷ و ۹۸ سود توليد مسكن به ترتيب در دو سال متوالي به ۶۴ و سپس ۶۰ درصد كاهش يافت.

آمار سهم بخش مسكن و ساختمان در ايجاد اشتغال در كشور سهم پاييني است و روند نزولي را طي كرده است. گزارش‌ها حاكي است كه سهم مسكن و ساختمان در اشتغال در فاصله زماني ۱۰ ساله بين سال‌هاي ۱۳۸۸تا ۱۳۹۸ از ۱۳.۱ درصد به ۱۲.۶ درصد كاهش يافته است.  

تحولات قيمت مسكن در شهر تهران نيز صعودي است. بررسي‌ها حاكي است كه ميانگين قيمت معاملات مسكن در شهر تهران، روند صعودي دارد. به طوري كه ميانگين قيمت معاملات مسكن در شهر تهران در ۸ ماه نخست سال ۹۸ معادل ۱۲ ميليون و ۶۱۷ هزار تومان بوده و در ۸ ماه نخست امسال اين رقم به ۲۷ ميليون و ۸۲۸ هزار تومان رسيده است.

تحولات قيمت مسكن در شهر تهران نيز اختلاف فاحشي را نشان مي‌دهد. بر اساس بررسي‌هاي انجام شده معاملات آبان ماه امسال حاكي از ميانگين متوسط خريد و فروش يك متر مربع واحد مسكوني معادل ۵۹ ميليون و ۳۹۸ هزار تومان در منطقه يك دارد و اين رقم براي منطقه ۱۸شهر تهران معادل ۱۱ ميليون و ۹۰۴ هزار تومان است.  

بررسي شاخص حباب قيمتي در بازار مسكن شهر تهران نيز حاكي از افزايش قابل ملاحظه اجاره بها دارد. بنا بر اعلام كارشناسان، يكي از شاخص‌هاي نشان‌دهنده وجود حباب قيمتي در بازار مسكن، نسبت ميانگين قيمت به ميانگين اجاره‌بها هر مترمربع مسكن است. بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۹۸، اين شاخص افزايش قابل‌ملاحظه‌اي داشته و به عدد ۲۳ رسيده است. در ۸ ماه نخست سال جاري نيز معادل ۳۷ درصد بوده است كه بيش از دو برابر ميانگين بلندمدت است. بر اساس آمارها ميانگين بلندمدت اين شاخص براي شهر تهران ۱۸ است.

گزارش اشکال Top