پاتک پول نقد به بازار مسکن و بورس

گستره‌ای از تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، گسترده در جهان؛ به دنبال تغییر غیرمنتظره در نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به وقوع خواهد پیوست. در این بین کشور ما نیز از این تحولات بی‌نصیب نخواهد بود. در این جا قصد دارم پیامدهای شغلی، صنفی، اقتصادی که در ۴ سال آینده متوجه اقتصاد می‌شود را ترسیم و پیش‌بینی نماییم.

با نگاهي به ۴ سال گذشته در مي‌يابيم كه قيمت كالا و خدمات شامل  ارز ، سكه، ملك، بورس در اين مدت رشد فزاينده و غير قابل باوري داشته است. قدرت خريد اقشار حقوق ثابت يعني كارمندان رده پايين، كارگران، بازنشستگان بيش از ۸۰ درصد كاهش، پيدا كرده است. فاصله طبقاتي در اين بين به مدد سودهاي كاذب بورس، ملك، ارز، سكه و طلا در كنار رانت‌هاي  ويژه اقتصادي كه نصيب عده‌اي خاص گرديد بيش از بيش شكاف ايجاد كرد. سودهاي مستمر ۴۲۰ درصدي براي يك سري از افراد، به همراه سقوط يا كسري بودجه؛ يا بهتر بگوييم تاوان خريد كم ۸۰ درصدي عده بي‌شماري از افراد جامعه، وسعت اين گسل  و شكاف اجتماعي- اقتصادي را به ۵۰۰ درصد رساند. سرازير شدن سرمايه‌هاي نقدي از بانك‌ها به بازارهاي چهارگانه، ارزش پول ملي را  به طور غير قابل باوري كاهش داد. نگاه غالب آن بود كه با پيروزي دونالد ترامپ، اين چرخه معيوب اقتصادي، سرعت بيشتري خواهد گرفت. اگرچه ترامپ با راي ۷۱ ميليوني خود ركورد بالاترين راي كسب شده براي جمهوري‌خواهان را از آن خود كرده و اين راي بعيد است تا چند انتخابات آينده تكرار شود ولي دنيا براي شكست سياست او هم‌قسم شد و اين تلاش نتيجه داد.
  با پايان عمر دولت ترامپ كه بايد تا آخرين لحظه آن صبر كرد  بازارهاي پولي مالي جهان شاهد شكوفايي بود. بلافاصله بورس‌هاي دنيا سبز  گرديد و نمودارها، صعودي شدند. اما تا آنجا كه به كشور ايران مربوط مي‌شود از  اين به بعد روند سقوط ارزش پول ملي گرفته مي‌شود. طي چهار سال آينده بايد شاهد كاهش رشد سر سام‌آور قيمت‌بايد در انتظار چند تغيير باشيم.

ملك  و مستغلات، باغ، زمين و ويلا، آپارتمان و مغازه و به طور كلي بخش ملك و مسكن تا دو سال آينده در ركود مطلق خواهد بود چرا كه در سال ۱۳۹۹ به اندازه ۱۰ سال قبل از آن رشد داشته‌اند. تقويت ارزش پول ملي و سود ۲۰ درصدي بانك ها باعث خواهد شد كه ۲۵ درصد از  مالكين و دارندگان  بازارهاي چهارگانه فوق نسبت به عرضه و فروش آنها اقدام نمايند. در اين بين خريداران به اميد كاهش بيشتر قيمت در انتظار به سر مي‌برند و  دست از خريد خواهند كشيد. مقاومت فروشندگان در برابر كاهش قيمت و خودداري خريداران از خريد، ركودي طولاني را بر بازار حاكم خواهد كرد ولي در درازمدت فروشندگان ناچار به فروش به قيمت دلخواه خريداران خواهند بود.

با اين اوصاف همه چيز براي فروش هست ولي پول نقد كيمياست و با ارزش. بنابراين حرف آخر را پول نقد مي‌زند نه كالا. دولت به ناچار درصدد احيا رشد شاخص بورس آن هم به صورت كاذب است. اين اقدام جز بي‌اعتمادي مردم به بازار نتيجه ديگري نخواهد داشت و تزريق صدها هزار ميليارد از سرمايه ملي، اين بازار به كما رفته را احيا نخواهد كرد. و اما جمع‌بندي و نتيجه‌گيري! بدانيد روزها و ماه‌ها و سال آينده دوران حكمراني پول نقد است و بس. دارندگان ريال در سال ۱۴۰۰ بيشترين سود را خواهند  برد.

گزارش اشکال Top