خرید متری مسکن در بورس چگونه است؟

فروش متری مسکن بعد از حدود یک سال و نیم به مرحله اجرا نزدیک شده است، در این طرح مردم می توانند اوراق مسکن از بورس کالا خریداری کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از ايسنا، زمزمه‌هاي فروش متري مسكن حدود يك سال و نيم است كه به گوش ميرسد و درحالي به مرحله اجرا نزديك مي شود كه گفته شده در اين بازار مردم مي توانند به منظور حفظ ارزش پول خود در مقابل تورم، اوراق مسكن از بورس كالا خريداري كنند.

موضوع امكان تامين مالي پروژه هاي حمل و نقل و مسكن با استفاده از ظرفيت بازار سرمايه از حدود ۱۷ ماه قبل مطرح شد كه در نهايت  اواسط ارديبهشت ماه سال جاري با همكاري سازمان بورس و وزارت راه و شهرسازي به مرحله توافق و اجراي نهايي رسيد.

وزارت راه و شهرسازي در نظر دارد صندوقهاي زمين و ساختمان كه هم اكنون به صورت محدود از طريق ۴ تا ۵ شركت بخش خصوصي فعاليت مي كنند را گسترش دهد. معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي درباره اين صندوقها گفته بود كه عرضه پروژه هاي مسكن در بورس كالا ضمن اينكه سوددهي مناسبي براي سرمايه گذاران دارد، به توليد و عرضه مسكن كمك خواهد كرد.

ويژگي هاي فروش متري مسكن در بورس

اين صندوقها با آنچه تحت عنوان بورس املاك و مستغلات شناخته مي شود و اواخر مردادماه با عرضه يك واحد تجاري توسط شركت عمران شهر جديد پرديس وارد مرحله اجرا شد متفاوت است. در بورس املاك، دارايي هاي مازاد شركتهاي دولتي و بانكها براي فروش در بازار سرمايه عرضه مي شود. اما فروش متري مسكن در واقع جذب سرمايه هاي خرد براي اجراي پروژه هاي مسكوني و راهسازي است. سهامداران مي توانند با خريد سهام كه به صورت متري عرضه مي شود در پايان پروژه سود تحقق يافته را دريافت كنند يا در صورت خريد كل يك واحد مسكوني، آن را به تملك خود درآورند.

بر اين اساس با كمك اين ابزار مالي بورس كالا كه اوراق سلف مسكن نام دارد، ارزش تمام شده ساخت يك واحد يا يك پروژه، تبديل به ورقه‌هاي كوچك بهادار مي شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه مي‌شود. در اين بازار مردم مي توانند به منظور حفظ ارزش پول خود را در مقابل تورم، اوراق مسكن از بورس كالا خريداري كنند.

به گفته پروانه اصلاني،  مديركل دفتر اقتصاد مسكن سرمايه هاي خردي كه در اقتصاد مي‌چرخد و سرگردان است مي توانند به عنوان تامين كننده منابع ساخت در خدمت توليد مسكن قرار گيرند و يا در خدمت تقاضا براي تجهيزات قدرت خريد متقاضي باشند. از اين نظر هيچ راهي وجود ندارد تا از ابزارهاي بازار سرمايه در بخش مسكن و حل و باز كردن گره تامين مالي بخش مسكن استفاده شود كه در هفته‌هاي آتي از اين موضوع رونمايي مي‌شود.

بر اين اساس به نظر مي رسد قرار است ارزش تمام شده ساخت يك واحد يا يك پروژه تبديل به ورقه‌هاي كوچك بهادار و  در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه ‌شود.

منبع خبر: سايت سلام نو

گزارش اشکال Top