افت شدید در فروش مسکن / ساخت مسکن هم به شدت کم شد

در یک نظرسنجی از فعالان بازار ساخت‌وساز آن‌ها به افت شدید در فروش مسکن و تعداد واحدهای در حال ساخت اشاره کرده‌اند.

پس از كاهش شديد قيمت در بازارهاي مختلف انتظار مي‌رفت اين كاهش قيمت به بازار مسكن نيز برسد. با اين حال در آبان ماه طبق گزارش مركز آمار ايران تنها بازار مسكن بود كه بازدهي مثبت آن هم در حد يك درصد داشت. بانك مركزي نيز ميزان رشد قيمت مسكن را كمي بيشتر و در حد دو درصد اعلام كرده است.

با اين حال ميزان معاملات مسكن در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن تقريبا نصف شد و حال فعالان بازار ساخت و ساز نيز از كاهش فروش مسكن سخن گفته‌اند.

نتايج جديد يك نظرسنجي دوره‌اي – ماهانه- از مديران شركت‌هاي ساختماني، نشان مي‌دهد فعالان ساختماني، آينده معاملات ملك را «غيرهيجاني» مي‌بينند و در عين حال به «بازگشت خريداران مصرفي به بازار هرچند نه خيلي زود» اميدوار هستند. ريزش قيمت در بازارهاي مختلف، مطابق آنچه مديران ساختماني اعلام كرده‌اند،‌ اثر خود را بر قيمت تمام‌شده ساخت مسكن گذاشته است.

طبق اين نظرسنجي كه دنياي اقتصاد نتايج آن را منتشر كرده، فعالان بازار ساخت‌وساز به افت شديد در فروش مسكن و تعداد واحدهاي در حال ساخت اشاره كرده‌اند.

نتايج اين نظرسنجي كه به‌صورت ماهانه توسط اتاق تعاون ايران انجام مي‌شود، حاكي از آن است كه در آبان، ديدگاه سازنده‌ها به آينده كوتاه‌مدت پيش‌روي بازار ساخت وساز كه در مهرماه در وضعيت بدبينانه قرار داشت هم اكنون در مرز خوش‌بيني قرار گرفته است.

گزارش اشکال Top