تخلیه حباب قیمت مسکن در برخی مناطق تهران

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: سرعت کاهش قیمت خانه در مناطق ١، ٢، ٣ و ۶ بیش از سایر مناطق پایتخت بوده، به طوری که تا ٢٠ درصد کاهش قیمت مسکن در این چهار منطقه ثبت شده است.

محمود محمودزاده افزود: از آنجايي كه قيمت خانه در اين چهار منطقه پايتخت غير واقعي است، تاثير بيشتري از افت قيمت ارز داشته و تا ٢٠ درصد تخليه حباب قيمت‌ها در اين مناطق اتفاق افتاده است.

وي ادامه داد: اوج سفته‌بازي در مناطق يك و سه پايتخت و بعد ٢ و ۶ رخ مي دهد و معمولا اين مناطق پايتخت تحت تاثير تلاطم و يا آرامش در بازارهاي ديگر قرار دارند.

معاون وزير راه توضيح داد: در يك ماه اخير كه شاهد كاهش نرخ ارز هستيم قيمت‌ها در منطقه يك و ٣ شكسته است و بازار سفته‌بازي در اين منطقه را نيمه‌تعطيل كرده است.

محمودزاده درباره اينكه قيمت مسكن تحت تاثير چه شاخص‌هاي تاثيرگذاري است؟ توضيح داد: قيمت مسكن از قيمت زمين، مصالح و خدمات تشكيل مي‌شود. با توجه به اينكه سه مورد اعلام شده در يك ماه گذشته كاهش نداشته‌اند كه قيمت مسكن پايين بيايد، اين وضعيت نشان مي‌دهد كه ارتباط مسكن با خود بخش نيست، بكله به خارج از بخش مسكن گره خورده است.

معاون وزير راه گفت: بدين صورت كه در مناطقي كه خريد ملك جنبه سرمايه‌گذاري دارد و بازار سفته بازي داغ است كاهش چشمگير قيمت داشتيم، اما در ساير مناطق پايتخت، كاهش قيمت‌ها شتاب كمتري داشته است و در برخي مناطق نيز حدود ٣ تا ١٠ درصد قيمت‌ها كاسته شده است.

محمودزاده ادامه داد: مشكل اصلي اين است كه مناطقي كه اكنون درحال تخليه حباب قيمت خود هستند مناطق پيشران معرفي مي‌شوند و افزايش قيمت در اين مناطق روي ساير مناطق پايتخت تاثير دارد، به همين دليل وزارت راه و شهرسازي در پي تصميم‌گيري جديد براي اعلام معدل قيمت مسكن است.

كاهش قيمت‌ها در بازار مسكن آذرماه

بر اساس اطلاعات استخراجي از سامانه كليد در نيمه نخست آدرماه قيمت خانه در تهران از يك تا ۱۱ درصد كاهش داشته است.

در نيمه دوم آبان ماه نيز قيمت‌ها در بعضي مناطق تا ۱۰ درصد پايين آمده بود. افزايش تمايل براي فروش مسكن در بعضي مناطق پايتخت كه اغلب با افت قيمت‌هاي پيشنهادي همراه شده، ترمز افزايش قطعي قيمت‌ها را نيز كشيد؛ به طوري كه بر اساس اعلام بانك مركزي رشد قيمت مسكن شهر تهران از حدود ۱۰ درصد در هفت ماهه نخست امسال به ۱.۸ درصد در آبان ماه رسيد.

كاهش قيمت مسكن در حالي رخ داده كه بازارهاي سكه و ارز هم افت كردند. كارشناسان معتقدند كاهش قيمت‌ها در بازارهاي غيرمولد از تحولات بين المللي، اميدواري به بهبود اقتصاد كشور و پايان روند كاهشي ارزش پول ملي نشأت مي گيرد.

اكنون تعداد آگهي هاي فروش ملك در منطقه يك تهران تا ۱۰ درصد و در منطقه دو تا ۳۳ درصد افزايش يافته است. در اين زمينه نيز آمار از افزايش چهار درصدي تمايل براي فروش مسكن در كل شهر تهران حكايت دارد.

گزارش اشکال Top