اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۵۰ هزار تومانی سقوط کرد

در پی ورود بازار مسکن به فاز رکود غیر تورمی به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و افت بازدهی آن، تابلوی بازار ثانویه اوراق تسهیلات مسکن نیز فرابورس را سرخ‌پوش و به کانال ۵۰ هزار تومان افت کرد.

اوراق تسهيلات مسكن در معاملات امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر بازار سرمايه با كاهش در تعداد معاملات، تعداد برگه‌هاي فروخته شده و همچنين نرخ هر برگه مواجه شد كه به نظر مي‌رسد ركود حاكم بر بازار مسكن، در بازار اوراق گواهي حق تقدم تسهيلات مسكن نيز اثرگذار بوده است.

در معاملات امروز اين اوراق كه براي نخستين بار پس از آنكه در خرداد ماه، نرخ اوراق تسهيلات مسكن از كانال ۵۰ هزار توماني كه در ارديبهشت ماه بود، با دو كانال رشد، وارد دامنه ۷۰ هزار توماني شد و سپس در مرداد امسال و در پي آغاز دوره كاهشي شاخص كل بورس، وارد دامنه ۹۰ هزار توماني شد و حتي در چند روز، رقم ۱۰۰ هزار تومان را تجربه كرد، در معاملات امروز وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شد.

كاهش نرخ اوراق تسهيلات مسكن در كمتر از يك ماه اخير آغاز شد و با اعلام متوسط قيمت مسكن در آبان ماه همزمان شد؛ بر اساس گزارش بانك مركزي از بازار مسكن تهران در آبان ماه، اين بازار نه تنها با كاهش حدودا ۵۰ درصدي تعداد معاملات مواجه شد، بلكه از رشد ماهانه اين بازار كه در ماه‌هاي پيش از آن، رشد شتاباني داشت و سبب دستيابي به ركورد رشدِ ماهانۀ ۱۰ درصديِ متوسطِ قيمتِ مسكن در مهر ماه نسبت به شهريور ماه شد، در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن (مهر امسال) هم خبري نبود.

به گفته كارشناسان اقتصادي، دو عامل افت بازدهي بازار مسكن كه به خروج خريداران سرمايه‌اي از اين بازار و همچنين كاهش شديد قدرت خريد خانوارها كه به خروج خريداران مصرفي منجر شد، از عوامل كاهش تقاضاي خريد مسكن در آبان ماه بوده كه احتمالاً اين روند در يكي دو ماه آينده هم ادامه داشته باشد.

برخي كارشناسان بازار مسكن بر اين نظرند كه با توجه به لايحه انبساطي بودجه ۱۴۰۰ و احتمال افزايش رشد نقدينگي و تورم عمومي در سال آينده، احتمال افزايش قيمت مسكن و همچنين افزايش تقاضاي خريد سرمايه‌اي وجود دارد كه در بروز برخي تلاطم‌ها در بازار اوراق تسهيلات مسكن مؤثر خواهد بود.

قيمت اوراق تسهيلات مسكن در روز جاري در بيشتر نمادها در بازه ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان در حال خريد و فروش است.

ارزان‌ترين برگه تسهيلات مسكن به نماد تسه ۹۸۰۷ (اوراق مسكن مهر ۹۸) با قيمت ۵۷ هزار و ۲۵۰ تومان و گران‌ترين برگه نيز به يكي از معاملات نماد تسه ۹۹۰۲ (اوراق مسكن ارديبهشت امسال) با قيمت ۶۴ هزار تومان اختصاص داشت.

بيشترين تعداد برگه‌هاي فروخته شده نيز با حدود ۱۷ هزار برگه به نماد تسه ۹۹۰۸ (اوراق تسهيلات مسكن صادره در آبان امسال) تعلق داشت كه به دليل افزايش عرضه اين برگه‌ها، در چند معامله تا دامنه ۵۶ هزار تومان هم افت كرده بود اما در حال حاضر با متوسط قيمت ۵۹ هزار و ۲۳۰ تومان در حال معامله است.

با توجه به ركود حاكم بر بازار مسكن، بيشتر نمادهاي تسه زيرمجموعه اوراق تسهيلات مسكن، به جز اوراق تسهيلات مسكن آبان امسال (تسه ۹۹۰۸) كه به دليل آنكه آخرين نمادي است كه در فرابورس عرضه شده، در ساير نمادها در معاملات امروز، با كمتر از هزار برگه تقاضاي خريد مواجه شدند.

گزارش اشکال Top