علامت گرانی در وام مسکن

در ۱۹ آذر ماه هزینه وام مسکن افزایشی اندک داشت اما این افزایش به حدی نبود تا بتواند نرخ سود را بالاتر از ۲۱ درصد برساند.

پس از آنكه در روز 18 آذر ركورد ارزان ترين روز در وام مسكن به ثبت رسيد. در روز 19 آذر اما با اندكي افزايش در قيمت اوراق روند ارزاني وام مسكن متوقف شد. اين قميت اما شايد كمترين فاصله را در ميان روزهاي پاييزي نسبت به روز قبل داشته است به طوريكه مي‌توان گفت اصلا تغييري در هزينه وام صورت نگرفته است. به همين علت هنوز نرخ سود وام مسكن كمتر از 21 درصد قرار دارد و ديگر هزينه‌هاي وام مسكن نسبت به روز قبل دستخوش تغييرات اندكي شده‌اند.

اوراق بانك مسكن دسته اي از برگه‌هاي بهادار است كه به شما اجازه مي دهد تا بدون سرمايه‌گذاري‌هاي طولاني مدت به سرعت و در زمان كوتاهي بتوانيد از تسهيلات مسكن بهره مند شويد. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهيلات مسكن مي‌توان براي گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده كرد. يك وام در قالب خريد مسكن است و وام ديگر كه براي بازسازي و تعمير استفاده مي@شود در قالب تسهيلات جعاله پرداخت مي‌شود. حداكثر تسهيلات پرداختي از اين محل در تهران براي متاهلين 240 ميليون تومان است. مجردها نيز 140 ميليون تومان در اين قالب وام بگيرند.

هزينه خريداوراق مسكن

در روز چهارشنبه 19 آذر قيمت هركدام از اوراق مسكن با تنها 180 تومان افزايش نسبت به روز گذشته معادل با 60 هزار و 500 تومان شد. اين مبلغ در روز گذشته با هزينه 60 هزار و 320 توماني خود ركورد ارزاني وام مسكن را به نام خود ثبت كرده بود. اعتبار هر ورق در بازار مسكن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق مي‌توان 500 هزار تومان وام مسكن دريافت كرد.

از آنجا كه بانك مسكن مبلغ وام براي مجردين 140 ميليون تومان و براي متاهلين را 240 ميليون تومان اعلام كرده است، مجردها نيازمند خريد 280 ورق و متاهلين 480 ورق خواهند بود.

در همين خصوص در اين روز هزينه وام مسكن مجردين به 16 ميليون و 938 هزار تومان رسيده و متاهلين نيز در اين روز 29 ميليون و 39 هزار تومان هزينه براي اخذ وام پرداخت كردند.

نرخ سود موثر وام مسكن

نرخ بازده داخلي يكي از روش‌هاي استاندارد براي ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي است. در اين روش تلاش مي‌شود تا جريان نقدينگي با نرخ بازگشت نامعلومي به نرخ كنوني تنزيل داده شوند. اساس اين نرخ بر اين مبنا است كه مثلا يك مبلغ مشخص در زمان آينده با توجه به نرخ بازدهي كشف شده در زمان حال چه ارزشي را دارد.

بنابر توضحيات ياد شده با كسر هزينه تهيه اوراق براي مجردين و متاهلين از مبلغ وام مسكن اشخاص نرخ سود موثر براي مجردها ديگر 17.5 درصد نخواهد بود.

نرخ سود وام مسكن در نوزدهم آذر ماه معادل با 20.82 درصد براي مجردها و 20.84 درصد براي متاهلين رسيد. افزايش اندكي كه در قيمت اوراق اتفاق افتاد، سبب شدت تا نرخ سود وام مسكن نيز با اندكي افزايش مواجه شده و هنوز پايين تر از نرخ 21 درصد قرار باشد.

هزينه كل وام مسكن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به اين معناست كه افراد در طول 12 سال معادل اين سود مبلغي بيشتر از وامي كه در ابتدا اخذ كرده‌اند را بايستي به بانك برگردانند. در همين خصوص نهايتا خالص هزينه‌هاي مجرديني كه در روز نوزدهم آذر براي اخذ وام مسكن از طريق خريد اوراق تسه اقدام كرده و بايد آن را در طول 12 سال به بانك باز پرداخت كنند برابر با 177 ميليون تومان خواهد بود. اين رقم براي متاهلين 328 ميليون و 960 هزار تومان برآورد شد.

مقايسه اين هزينه‌ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان مي‌دهد مبلغي كه در نهايت مجردين بايستي در طول 12 سال به بانك مسكن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز سه شنبه كه ارزان ترين روز وام مسكن بود، 52 هزار تومان افزايش پيدا كرده است. اين افزايش براي متاهلين متقاضي وام تقريبا 89 هزار تومان به ثبت رسيده است.

تحليل روند هزينه وام مسكن

در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاري ركوردهاي متوالي در ارزاني وام مسكن به ثبت رسيد. روند كاهشي قيمت اوراق در ابتداي هفته آغاز شد و درنهايت دو ركورد را رقم زد اما اين ركوردها در اين روزها شتاب كمي داشتند. اين كاهش شتاب در روند ارزاني قيمت وام مسكن سبب شد تا در نهايت روز چهارشنبه شاهد رشد قيمت در اين بازار باشيم.

چهارشنبه 19 آذر ماه آخرين روزيست كه در هفته جاري اوراق مسكن به فروش مي‌رسد. با وجود آنكه ميزان گراني وام مسكن دراين روز حد اندكي داشته اما ممكن است در هفته آينده اين گراني شتاب بيشتري پيدا كند.

گزارش اشکال Top