روزهای خوش بازار مسکن در راه است؟

هم اکنون با ایجاد ثبات در بازار ارز و طلا شاهد بهبود بازار مسکن و در آینده هم شاهد افزایش تعداد معاملات خواهیم بود.

روز‌ها بازار مسكن در مقايسه با ساير بازار‌ها رشد قيمت كمتري داشته، اما همين رشد نرخ كم هم باعث شده كه بخش عمده‌اي از مردم نتوانند يك واحد كوچك ۱۰ تا ۲۰ متري بخرند.

طبق بررسي‌هاي صورت گرفته تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در آبان ماه امسال به ۴.۵ هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل ۴۸.۴ درصد كاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۹ درصد افزايش نشان مي‌دهد.
در آبان ماه، متوسط نرخ خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۲۷۱.۹ ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل ۱.۸ و ۱۱۸.۲ درصد افزايش نشان مي‌دهد.
تورم ماهانه متوسط نرخ نرخ معاملات مسكن در مهرماه نسبت به شهريورماه، معادل ۱۰ درصد بوده كه اين ميزان در آبان ماه نسبت به مهر ماه امسال به ۱.۸ درصد رسيده است؛ اين امر نشانگر كاهش سرعت رشد نرخ معاملات مسكن در شهر تهران در آبان ماه نسبت به مهر ماه است.

گفتني است با بررسي‌هاي صورت گرفته و طبق نظر بسيار از كارشناسان همزمان با كاهش نرخ نرخ ارز و دلار قيمت مسكن هم به ثبات مي‌رسد و در نتيجه كاهش مي‌يابد.

اثرپذيري بازار مسكن از بازار‌هاي موازي زمان بر است
در همين رابطه محمود محمودزاده معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه موضوع مسكن و نرخ آن تفاوت بسيار اساسي و ساير بخش‌ها دارد گفت: افزايش نرخ مسكن در ماه‌هاي گذشته ناشي از تلاطم‌هايي است كه در بازار‌هاي موازي ايجاد شده است البته تاثير‌پذيري افزايش نرخ مسكن در مقايسه با ساير كالا‌ها و اقلام بسيار كمتر و ديرتر بوده به طوري كه بيشتر بازار‌ها بسيار زودتر از افزايش نرخ دلار تاثير گرفته‌اند.

او ادامه داد: بخش عمده‌اي از تقاضاي مسكن مربوط به سرمايه‌اي بودن اين بازار است و بسياري از سرمايه‌گذاران براي حفظ سرمايه خود سعي مي‌كنند كه نرخ را افزايش دهند.

او بيان كرد: نرخ مسكن در ماه‌هاي گذشته ارتباط مستقيمي با بازار‌هاي موازي داشته است و البته در اين بازار عرضه و تقاضا هم تاثير گذاشته است.

معاون مسكن و ساختمان وزير راه وشهرسازي بيان كرد: كاهش نرخ در بازار‌هاي موازي هم البته در اين بخش تاثير‌گذار بوده، ولي بسيار دير‌تر تاثير گذاشته است.

او با بيان اينكه هر كدام از اقدامات صورت گرفته در بازار مسكن در جايگاه خودشان تأثير‌گذار بوده است گفت: به طور مثال در بحث ماليات زماني كه بحث اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي در تير و مرداد امسال مطرح شد آمار منتشر شده و تعداد واحد‌هايي كه عرضه شد رشد قابل ملاحظه‌اي داشت و بنابراين نشان مي‌دهد كه اين اقدامات در بازار مسكن مثبت بوده است.

اين مقام مسئول بيان كرد: تعدادي هم سازندگان در راستاي اين طرح واحد‌هاي خود را وارد بازار كرده و تعدادي هم همزمان با اجراي اين طرح توانستند واحد مورد نظر خود را خريداري كردند.

معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه توقعات مردم در اين زمينه متفاوت بوده است گفت: بسياري از مردم با ثبت نام در طرح اقدام ملي مسكن توانستند واحد مورد نظر خود را انتخاب كنند و همين موضوع باعث شد كه بخش عمده‌اي از متقاضيان بازار مسكن دغدغه‌اي از بابت مسكن نداشته باشند

او يادآور شد: در طرح اقدام ملي مسكن مشخص شده بود كه چه تعداد واحد براي آنها ساخته شده و تعدادي واحد هم جديد هم به زودي وارد بازار مسكن شوند بنابراين كساني كه متقاضي هستند و يا بيشتر از آن واحد وارد بازار مي‌شود يا در حال احداث است.

افزايش نرخ مصالح ساختماني مانع كاهش قيمت مسكن مي‌شود
ايرج رهبر دبير انجمن انبوه سازان استان تهران با بيان اينكه دولت بايد اقدامات لازم در حوزه توليد مسكن را انجام داده است گفت: بسياري از اقلام توليد مسكن از جمله مصالح ساختماني و و جمله فولاد ميلگرد افزايش نرخ روبه‌رو شده است.

او با بيان اينكه هر ساله شاهد رشد چشم گير نرخ مصالح ساختماني هستيم گفت‌: هر ميزان كه نرخ مسكن كاهش يابد، اما با توجه به انكه نرخ بسياري از مصالح ساختماني مهم از جمله فولاد و ميلگرد رشد چشم گيري داشته بنابراين هر ميزان كه نرخ مسكن كاهش يابد بنابراين نمي‌توان اميدي به ارزان شدن نرخ مسكن داشت.

دبير انجمن انبوه سازان مسكن تهران با بيان اينكه بايد اقدامات لازم در حوزه توليد مسكن و همچنين نرخ مصالح ساختماني صورت گيرد ادامه داد: ما در اين مدت شاهد رشد چشم گير نرخ مسكن بوديم بنابراين هر ميزان كه اقدامات لازم در اين بخش صورت گيرد بايد دولت بتواند در اين حوزه از سازندگان و انبوه سازان مسكن حمايت كند.

بازار مسكن بازار دو طرفه‌اي نيست
همچنين اسكندري يك كارشناس مسكن اظهار كرد: هم اكنون بازار مسكن بازار كم عمقي است و فروشنده به هرنحوي دوست داشته باشد قيمت‌گذاري انجام مي‌دهد، اما زماني كه ركود مي‌شود قيمت‌ها به سمت پايين شكسته نمي‌شود، چراكه بازار دوطرفه نيست.

او ادامه داد: بازار دوطرفه‌اي كه تعداد زيادي عرضه‌كننده بتوانند دارايي خود را عرضه كنند باعث خواهد شد اين نرخ سازي‌ها در حوزه مسكن از بين برود و به نظر اين اقدامات پديده مباركي خواهد بود.

او ادامه داد: دارايي‌هاي فريز شده دولت كه گاهاً كسي سراغشان نمي‌رود اگر الزام قانوني اتفاق بيافتد كه اين اقدامان بايد تبديل به ريت شوند چرا كه به افزايش عرضه كمك خواهد كرد همچنين

به بازار ثانويه به واسطه تقويت بازار اوليه كمك خواهد كرد. بنابر اين اگر ريت كه دارايي‌هاي ساخته شده هستند در بازار ثانويه خوب خريداري شوند سازندگان نيز سعي خواهند كرد سريع‌تر اين دارايي‌ها را تكميل و به ريت تبديل كنند لذا به ساخت ملك و افزايش عرضه واقعي هم كمك خواهد كرد.

 بازار مسكن هم اكنون نيازمند نظارت بسيار بيشتري است و با توجه به آنكه بخش مسكن از ساير بازار‌هاي موازي تاثير ميگيرد بنابراين با ايجاد ثبات در نرخ‌هاي دلار و ارز اميد مي‌رود كه بازار مسكن هم رنگ آرامش و ثبات را ببيند.

گزارش اشکال Top