این مناطق بیشترین رشد قیمت مسکن را داشتند

هم عمــده تقاضــای بازار مســکن در ایــران و به‌خصـوص تهــران سرمایه‌گذاری است و در این میان دیدگاه سرمایه‌گذار، مبلغ سرمایه و نوع سرمایه‌گذاری عوامل مؤثری هستند که شتاب رشد قیمت و شدت رونق و رکود بازار در مناطق مختلف را خلق می‌کنند. با این رویکرد، بازار مسکن تهران به ۳ بخش تقسیم می‌شود که در هریک جنس خاصی از تقاضا پررنگ‌تر است.

تفاوت شتاب رشد قيمت مسكن در مناطق ۲۲گانه شهر تهران به‌قدري است كه اختلاف ميزان رشد قيمت در مناطق داراي بيشترين و كمترين رشد، به ۵۰درصد مي‌رسد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين اختلاف ميزان رشد بيش از هر چيز متأثر از جنس سرمايه‌هاي تزريق شده به بازار مسكن در مناطق مختلف است و گزارش‌ ميداني از مشاوران املاك مناطق ۲۲گانه نيز آن را تأييد مي‌كند. براساس آمارهاي بانك مركزي، مناطقي كه رشد قيمت مسكن در آنها از ميانگين شهر بالاتر است، همگي در نيمه شمالي شهر تهران قرار دارند.

بورس مسكن بازان
آمارهاي بانك مركزي از تحولات بازار مسكن در دوره‌هاي متوالي حاكي از اين است كه همواره، منطقه۵ تهران بيشترين تعداد معاملات را در مقايسه با ساير مناطق به‌خود اختصاص داده و رونق خريدوفروش در اين منطقه باعث شده در اغلب موارد، شتاب رشد قيمت در اين منطقه نيز بالاتر از ديگر مناطق باشد. البته وسعت منطقه۵ و تراكم بالاي مسكن در اين منطقه نيز در بالاتر بودن تعداد معاملات بي‌تأثير نيست اما اين موضوع بيش از اينكه بتواند دليل بورسي شدن اين منطقه باشد، مي‌تواند حاصل اين اتفاق قلمداد شود؛ چراكه تبديل شدن منطقه۵ به بورس مسكن تهران، عملا سهم اين منطقه از ساخت‌وساز جديد را نيز افزايش داده و سازندگان بيشتري مشتاق مسكن‌سازي در اين منطقه هستند. بررسي آمارها نشان مي‌دهد در آبان امسال درصد رشد ميانگين قيمت در منطقه۵ تهران نسبت به آبان پارسال به ۱۳۸درصد رسيده كه ۲۰درصد بالاتر از ميانگين رشد قيمت مسكن در شهر تهران بوده است. همچنين، سهم اين منطقه از كل معاملات مسكن تهران اغلب بيش از ۱۰درصد و تعداد معاملات آن حدود ۲.۵برابر سرانه ساير مناطق بوده است. رحيمي، مشاور املاك منطقه۵ تهران مي‌گويد: در منطقه۵ بسياري از افراد فارغ از محل سكونت اصلي خود اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌كنند و سهم كمي از اين بازار در اختيار متقاضيان مصرفي و ساكنان بومي اين منطقه است. او معتقد است: رونق معاملات مسكن در منطقه۵ باعث شده توليد عرضه مسكن در منطقه نيز بيشتر باشد، به‌خصوص كه افراد اين واحدها را براي سرمايه‌گذاري خريداري مي‌كنند و به‌اصطلاح راحت‌تر پول مي‌دهند.


مناطق پيشتاز
بررسي آمارها نشان مي‌دهد بعد از منطقه۵، مناطق يك، ۲، ۳، ۲۲ و ۸ نيز در گروه مناطقي قرار مي‌گيرند كه ميانگين رشد قيمت مسكن در آنها بيش از ميانگين شهر تهران است. البته اين فهرست در دوره‌هاي مختلف تا حدودي تغيير مي‌كند اما مناطق ۵، يك و ۲ جاي پاي محكمي در اين فهرست دارند اما منطقه۲۲ بيشتر به‌واسطه افزايش ساخت‌وسازهاي خاص و رواج برج‌سازي وارد اين فهرست شده و تعداد معاملات آن در مقايسه با ساير مناطق پايين‌تر است. يكي از مشاوران املاك منطقه۲ تهران سرمايه‌گذاران مناطق يك، ۲ و ۳ را بيشتر از جنس پولدارهاي بالاشهرنشين و طرفداران مسكن لوكس معرفي مي‌كند.

كفش چرم با بهترين قيمت! كد 25% تخفيف رو دريافت كن
اين كفش و با تخفيف خوب بخر! | ثبت نام كن كد تخفيف 25% بگير
اولين خريد با تخفيف جذاب تره! ثبت نام كن كد تخفيف بگير
اين لباس و با 25% تخفيف بخر! | براي كد تخفيف ثبت نام كن
شيرزادي، مي گويد: كمتر كسي بدون مقدمه دست‌به‌كار خريد آپارتمان در مناطق بالايي شهر مي‌زند و خريداران يا با هدف سرمايه‌گذاري بلندمدت يا با هدف سكونت شخصي نسبت به خريد مسكن در اين مناطق اقدام مي‌كنند. احتشام، مشاور املاك منطقه يك نيز مي‌گويد: به‌واسطه بالا بودن قيمت زمين در اين منطقه، تمايل ساخت‌وساز به سمت ساخت واحدهاي باكيفيت و نيمه لوكس بيشتر شده است. به گفته او، اين مسئله باعث شده سرمايه‌گذاران با توان مالي بسيار بالا قادر به خريد در اين منطقه باشند.

محدوده مسكن مصرفي
در فهرست بندي بازار مسكن تهران، حدود نيمي از مناطق نيز رشد قيمت كمتر اما نزديك به ميانگين شهر دارند. اين مناطق كه در پهنه شهر تهران پراكنده شده‌اند، بيشتر با مذاق متقاضيان مصرفي مسكن سازگار هستند گرچه حتي در همين مناطق نيز سهم تقاضاي سرمايه‌گذاري چند برابر سهم تقاضاي مصرفي است. مناطق ۴، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۶ و ۱۹ برخي از اين مناطق هستند كه به گفته مشاوران املاك، جنس خاصي از سرمايه‌گذاران در آنها اقدام به خريد مسكن نمي‌كنند و در شرايط رونق بازار، تقاضاي خريد آنها بيشتر از ميزان عرضه است. عباسيان، مشاور املاك منطقه۱۱ مي‌گويد: قيمت مسكن در اغلب اين مناطق نسبت به ساير نقاط شهر پايين‌تر است و تركيب جمعيتي ساكن در آنها نيز به‌گونه‌اي است كه افراد جديد نيز راحت‌تر قادر به سكونت در اين منطقه هستند ازاين‌رو بخشي از متقاضيان مصرفي مسكن، از مناطق ديگر شهر فقط به‌خاطر اينكه قادر به خريد مسكن در اين مناطق هستند وارد معامله مي‌شوند و محل سكونت خود را تغيير مي‌دهند.

كارمندان، متقاضي مركز شهر
آمارها مي‌گويند سهم تقاضاي سرمايه‌گذاري در بازار مسكن به ۸۵درصد رسيده و در اين شرايط حتي بازار مسكن بومي‌ترين مناطق تهران نيز با ورود خريداران غيربومي مواجه است. اما به‌گواه مشاوران املاك اين وضعيت تا حدودي در مناطق مياني شهر به‌خصوص منطقه۶ و بخش جنوبي منطقه۷ متفاوت است به‌گونه‌اي كه در اين مناطق حتي متقاضيان غيربومي نيز ازنظر اشتغال بومي محسوب مي‌شوند و در همين مناطق مشغول به‌كار هستند. به‌عبارت‌ديگر، تجمع ادارات و شركت‌هاي بزرگ دولتي، عمومي و خصوصي در هسته مركزي شهر تهران باعث شده بازار مسكن اين نواحي نيز با تقاضاي قشر كارمند مواجه شود.

گزارش اشکال Top