دلال‌های مسکن در تکاپوی فروش خانه‌های احتکاری

بلاتکلیفی قیمت‌ها در بخش مسکن دلالان را به تکاپوی فروش واحد‌های احتکاری انداخته است. یک کارشناس بازار مسکن علت افزایش حدود ۴۰ درصدی عرضه در بازار مسکن را همین موضوع عنوان کرد. کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره تکلیف مالکیت در آپارتمانها از حیث مشاع بودن یا اختصاصی بودن ملک توضیح داده‌اند.

 ايرج رهبر اظهار كرد: در حال حاضر كساني كه با نيت سوداگري به شكل گسترده واحد‌هاي مسكوني را خريداري و احتكار كرده بودند با توجه به تحولات سياسي به تكاپو افتاده اند تا آن‌ها را بفروشند. اين افراد در زماني كه نرخ‌ها بالا رفته بود اقدام به خريد كرده اند و حالا نگران كاهش قيمت هستند. علت افزايش حدود ۴۰ درصدي عرضه در بازار مسكن اين است.

وي افزود: مساله ديگر به طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي مربوط مي‌شود كه برخي فعالان بازار مسكن را نگران كرده و اقدام به عرضه كرده اند.

اين كارشناس بازار مسكن تصريح كرد: در شرايط كنوني هركس تصوري از آينده دارد و هيچ چيز قطعي نيست. گشايش‌هاي سياسي مي‌تواند اثرات كاهشي در بازار ملك ايجاد كند و ادامه وضعيت فعلي اثرات التهابي در بخش مسكن خواهد داشت. هنوز عكس العمل‌ها مشخص نيست و به همين خاطر قيمت‌ها از عرضه و تقاضا تبعيت نمي‌كند. به طور مثال در بعضي مناطق با رشد عرضه و كاهش تقاضا مواجه هستيم، اما قيمت‌ها هم بالا رفته، در حالي كه بايد كاهشي باشد. در مناطقي ديگر عرضه كاهش يافته و قيمت‌ها هم نزولي شده است. اين نشان مي‌دهد منطق اقتصادي در بازار وجود ندارد.

رهبر، تغيير و تحول در حوزه مسكن را بلندمدت دانست گفت: ممكن است در كوتاه مدت مثل شرايط فعلي رفتار‌هاي هيجاني از سوي محتكران در بازار ملك ديده شود، اما براي ايجاد ثبات و آرامش در اين بخش بايد توليد افزايش يابد. اسلامي وزير راه و شهرسازي طرح اقدام ملي مسكن را در دستور كار قرار داده كه قدم مثبتي است، اما دولت بايد موانع ساخت و ساز را از پيش پاي بخش خصوصي بردارد. اين در حالي است كه نوسانات دائم قيمت مصالح ساختماني، سازندگان را براي اجراي پروژه‌ها مردد كرده و به همين دليل ساخت و ساز بسيار كاهش يافته است.

نايب رييس انجمن انبوه سازان استان تهران با بيان اين كه هم اكنون هر پاكت سيمان ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به دست مصرف كنندگان مي‌رسد گفت: هر پاكت سيمان از طرف دولت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ گذاري شده، اما ۳۵ هزار تومان فروخته مي‌شود. هر كيلوگرم فولاد تا ۱۷ هزار تومان هم بالا رفت كه غير قابل تصور بود. طبق محاسبات قيمت فولاد بايد ۸۰۰۰ تومان باشد كه حتي اين رقم هم از قيمت جهاني گرانتر است.

به گفته رهبر، هم اكنون فروشندگان فولاد مي‌گويند تا ظهر صبر كنيد قيمت جديد اعلام كنيم! توليدكننده با قيمت‌هاي پايين انرژي و هزينه‌هاي داخلي فولاد توليد مي‌كند و شمش را با نرخ دلار صادر مي‌كند. عرضه فولاد به شكل خرد در بورس هم به نابساماني دامن مي‌زند. كارخانه فولاد را كيلويي ۸۰۰۰ تومان در بورس عرضه مي‌كند و دلال با قيمت ۱۲ هزار تومان به سازندگان مي‌فروشد. البته قرار است مصوبه‌اي بدهند كه فولاد به صورت كلان در بورس عرضه شود كه اگر اين اتفاق بيفتد سازندگان نوسانات قيمت در بورس كاهش پيدا مي‌كند.

قيمت مسكن در تهران متري ۲۶.۷ ميليون تومان

تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين بر اساس اعلام بانك مركزي در ماه مورد گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۲۶.۷ ميليون تومان بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزايش يافته است.

 

گزارش اشکال Top